Een seizoensgebonden niche, goed plan of vooral niet doen?

Een seizoensgebonden niche, goed plan of vooral niet doen?

Heb je net een niche, een onderwerp voor je blog, gekozen kom je erachter dat je er maar een deel van het jaar geld mee kunt verdienen. Er zijn veel niches die volledig, of deels seizoensgebonden zijn en er zijn ook heel veel grote bedrijven die op deze manier werken.

Uit eigen ervaring, een groot deel van mijn portfolio is seizoensgebonden, dat het geen reden is om niet van start te gaan met een niche. Zeker wanneer je passie hebt voor een onderwerp en al ervaring hebt of zelfs expert bent, vooral doen!

Maar er zijn ook dingen om rekening mee te houden, er zijn risico’s aan verbonden en wat kunnen we leren van de grote bedrijven die al jaren te maken hebben met een seizoenspiek?

Moet je wegblijven van een seizoensgebonden niche?

Nee, als eerste omdat er in alle niches een vorm van invloed is door de seizoenen, maar ook door het weer, door grote sport events, en zelfs door de berichtgeving in het nieuws. (Als het journaal hard genoeg blijft roepen dat er een recessie aankomt dan gaan mensen vanzelf minder geld uitgeven).

Simpel gezegd zijn er dus zoveel externe invloeden dat je beter niet kunt gaan ondernemen als je dit niet wil.

Bij een seizoensgebonden niche is de invloed wel veel groter, daarmee kun je in het hoogseizoen zomaar 2000 bezoekers per dag naar je website trekken, terwijl er ook maanden zijn waarbij je al blij bent als er 20 mensen je website bezocht hebben.

Die pieken, en dalen, hebben ook direct invloed op de commissie die je verdient. Hoe meer mensen je website bezoeken, hoe meer commissie je kunt verdienen, maar als het verkeer opdroogt omdat jouw niche niet in het seizoen is dan verdien je dus ook minder.

De belangrijkste les van grote bedrijven hierin is dus ook dat je een budget moet opstellen en moet sparen om de droge maanden door te komen.

Uiteindelijk liggen de financiële gevolgen van een seizoensgebonden niche dus meer aan jouw vermogen om verstandig te sparen en een budget aan te houden, dan aan het feit dat je een deel van het jaar meer verdient.

Is het zinvol om te checken of een niche seizoensgebonden is?

Ja, als je twijfelt over hoe seizoensgebonden de niche is waar je mee aan de slag wil, dan is het altijd goed om dit te checken. Het helpt je om een onderbouwde keuze te maken voor hoe je verder gaat met jouw blog en online business.

Een belangrijke reden kan bijvoorbeeld zijn dat de producten in jouw niche relatief goedkoop zijn, waardoor je commissie dus ook lager uitvalt en je in het hoogseizoen misschien niet genoeg kunt verdienen om het hele jaar van te leven.

Het helpt ook bij het inschatten wanneer de geldkraan voor jouw nieuwe website echt opengaat. Als je aan het eind van het hoogseizoen van jouw niche gaat starten dan zul je dus moeten wachten tot het volgende hoogseizoen voor je echt geld gaat verdienen.

Kortom, ja als je twijfelt of als je meer inzicht wil hebben in je niche voor je gaat starten dan is het altijd goed om dit te bekijken.

Hoe kun je zien of een niche seizoensgebonden is?

Maar hoe check je dan of je niche seizoensgebonden is? Dit kan op twee manieren, voor de eerste heb je een SEO tool zoals Mangools nodig en voor de andere maak je gebruik van Google Trends.

Hoe check je seasonality met Mangools

Voor mij voelt dit als de meest betrouwbare manier, omdat de relatie met keyword volumes concreter is. Het geeft ook meer inzicht in keywords met lagere volumes.

Om te beginnen, maak een gratis Mangools account aan, of login en ga naar KWFinder. Vul hier een belangrijk zoekwoord in voor jouw niche, met het land en de taal van je doelgroep.

Klik op “Find keywords”

In het nieuwe scherm vind je rechtsboven het volgende overzicht, waar je aan de grafiek kunt zien of deze in jaren steeds dezelfde beweging laat zien:

Gebruik Google Trends voor seasonality

Iets vergelijkbaars kun je ook doen met Google Trends, ook hier vul je het zoekwoord in met het bijbehorende land en in de grafiek die je dan te zien krijgt maakt ook het patroon duidelijk of een niche seasonal is. (Soms met aanpassingen in data door Google, zoals je in de onderstaande grafiek kunt zien, maar in de grafiek vind je een opmerking als dit het geval is.)

Als laatste is er ook gewoon gezond verstand natuurlijk. Voor heel veel niches, zoals het hierboven gebruikte voorbeeld van wintersport, kun je ook zelf bedenken dat dit niet het hele jaar door geld oplevert.

Seizoensgebonden niches om wel van weg te blijven

Als ik mijn werk goed doe dan is inmiddels duidelijk dat je een goed inkomen kunt opbouwen met een blog of affiliate website binnen een seizoensgebonden niche, maar er zijn een paar niches waar je beter wel weg kunt blijven.

Het gaat dan om onderwerpen rondom feestdagen als kerst, pasen of korte events zoals Black Friday.

De piek rondom deze dagen is te kort om de rest van het jaar van te kunnen leven, en zelfs als je niche genoeg oplevert rondom Black Friday om wel 12 maanden van te leven dan neem je een bizar groot risico. Er hoeft maar één drempel op de weg te komen, je mist de top van deze dagen en je inkomen is weg.

Met andere woorden, seizoensgebonden is helemaal prima, maar om een duurzaam online bedrijf te bouwen is het wel belangrijk dat je seizoen enkele weken tot maanden duurt in plaats van dagen.

Mijn ervaring met seizoensgebonden blogs en niches

Zoals ik in de intro al schreef is een groot deel van mijn affiliate portfolio seizoensgebonden. Daarmee heb ik uitgebreide ervaring met de voordelen en uiteraard de nadelen van een seizoensgebonden blog of website.

Alles komt aan op budgetteren

Als je leeft van een affiliate website met seasonal niche, of meerdere van deze websites. Dan komt het uiteindelijk allemaal neer op hoe goed je een budget kunt maken en jezelf hieraan kunt houden. Het succes ligt dus meer aan jou dan aan de niche, als je iemand bent die geld graag uitgeeft als er veel binnenkomt en daardoor (te) weinig overhoudt voor de andere maanden dan kun je beter geen seasonal niche kiezen.

Je bent extra kwetsbaar voor Google updates

Ik schrijf dit artikel in een tijd van vele Google updates, een rumoerige tijd die begonnen is met de September 2023 Helpful Content update. Of je nu terecht geraakt wordt door een update, of dat er een website die al 6 jaar niet is bijgewerkt ineens als meer “helpful” gezien wordt, het is een extra risico met een seizoensgebonden niche.

Als je geraakt wordt vlak voor het seizoen waar je geld in moet verdienen dan loop je een groot risico om minder geld te verdienen dan je van plan was.

It’s a numbers game

Uiteindelijk komt het allemaal aan op nummers, vooral nummers in de vorm van geld. Als je in het hoogseizoen van jouw niche een hoop geld kunt verdienen dan compenseert dit voor de andere maanden. Het kan hierbij helpen om meerdere websites in hetzelfde seizoen te hebben om zo je inkomen te verhogen.

Een alternatief hiervoor is het aanvullen van je portfolio met niches die niet seizoensgebonden zijn, of juist gebonden zijn aan het seizoen waarin je nu minder geld verdient. Het kiezen voor recurring commission als verdienmodel is een 3e oplossing om je inkomen te stabiliseren.

Scroll naar boven