March 2024 Core Update case study

March 2024 Core Update case study

Na een tsunami aan updates in het laatste half jaar van 2023 bleef het even stil vanuit Google. Behalve beloften over het werken aan grote updates die de zoekresultaten zouden verbeteren gebeurde er weinig. Tot 5 maart 2024, toen kwam Google met de aankondiging van de March 2024 core algoritm update en March 2024 spam update.

Aanvullend op deze updates was er de boodschap dat er geen nieuwe helpful content updates meer zullen zijn. Dit deel van het Google algoritme is voortaan onderdeel van grote core algoritm updates. Het is hiermee dus opnieuw ingewikkelder geworden om te weten wat het probleem is als je geraakt wordt.

Inmiddels is de spam update al een tijdje afgerond en naar verwachting loopt de core update langzaam ten einde. De voorspelling van Google was dat deze update ongeveer een maand zou duren.

Tijd om te kijken naar de drie websites die ik eerder op 1 oktober heb uitgelicht, websites die toen hard geraakt werden door de September 2023 Helpful Content Update. Zal er herstel zijn, of worden deze websites alleen nog maar harder geraakt?

Case 1: Top-x.nl / Analysenederland.nl

Een best wel typische affiliate/ad website, geen vaste niche, zoveel mogelijk artikelen over zoveel mogelijk onderwerpen om zoveel mogelijk ads en of affiliate links te kunnen tonen. Een website die direct in strijd is met de helpful content guidelines die Google in 2022 al publiceerde.

Het was dus niet direct een verrassing dat deze website geraakt werd door de HCU van september, maar is er dan nu herstel in deze laatste update?

Het antwoord is duidelijk: nee.

Nu zijn er sinds de laatste update een hoop redirects naar een nieuwe domeinnaam, Analysenederland.nl. Een nieuwe domeinnaam zonder de unhelpful content sticker die Google er vorig jaar opgeplakt heeft. Dus doet deze website het dan wel goed?

Ja en nee, de website laat duidelijk zien dat deze domeinnaam nog geen slechte naam heeft bij Google. Daarom piekt dezelfde content die eerder op Top-x.nl een red-flag gekregen nog wel in januari. Maar sinds de start van de March 2024 update gaat het ook hier bergafwaarts, niet zo vreemd. Als Google je content eerder afkeurde dan gaat dit niet veranderen door het op een nieuwe domeinnaam te plaatsen.

Wat de strategie hierachter is geweest weet ik niet, ben daar geen onderdeel. Maar het lijkt sterk op de aloude “rank & tank” strategie waarbij er een hoop slechte content gemaakt wordt om even goed te scoren in Google, geld te harken en ten onder te gaan bij een volgende update. Om vervolgens met een nieuwe website, en eventueel een nieuwe niche, het trucje te herhalen.

Case 2: Slaapwijsheid.nl

Goed slapen wil iedereen, dus het is in basis een prima onderwerp om een website over te maken. Vrijwel alles wat je in de slaapkamer nodig hebt voor een goede nachtrust is duur, dus er valt ook prima geld mee te verdienen. Iets waarvan eerder bleek dat Slaapwijsheid.nl misschien wat te ver gegaan was in het najagen van zoveel mogelijk affiliate commissie.

Van deze website geen redirects naar een nieuwe domeinnaam, maar wel een aanpassing in het design van de website. Maar of het genoeg is om de hamer van Google te ontlopen?

Niet heel verrassend, deze website laat hetzelfde patroon zien als top-x.nl. Er lijkt niets gedaan te zijn met de content op deze website, behalve een nieuw uiterlijk lijkt er weinig gedaan te zijn om de website te verbeteren. En daarmee komt de hamer van Google in deze laatste update nog harder aan.

Van de ruim 1800 top-3 posities in SEMrush zijn er nu nog maar 5 over, en één daarvan is de naam van de website, het is dus erg duidelijk dat Google deze website liever niet aan haar gebruikers laat zien als je op zoek bent naar advies voor beter slapen.

Case 3: Baristaworden.nl

De laatste website dan? Er moet toch wel een website zijn die wel hersteld is van de laatste helpful content update en het nu beter doet dan in de afgelopen maanden? Na het openen van Baristaworden.nl lijkt het er sterk op dat ook hier de content niet is aangepast in de maanden na de helpful content update.

Waarom niemand serieus aan de slag gaat met het verbeteren van de content na een update die zo duidelijk één afgebakend doel heeft, dat is voor mij een raadsel. Maar de uitkomst is hiervan dat ook Baristaworden.nl opnieuw harde klappen krijgt van de Google update hamer.

Conclusie, kun je herstellen van de September 2023 HCU?

Laat ik eerst zeggen dat ik het te doen heb met de mensen achter deze websites. Uiteindelijk zitten er ook gewoon gezinnen en ondernemers achter die proberen om een boterham te verdienen. De websites zijn gestart met ongetwijfeld goede intenties en het doet pijn als het harde werk dan in een paar maanden tijd zo compleet ineenstort.

Helemaal zuur is het als het werk wat je gedaan hebt eerder nog door Google is beloond, al deze websites hebben goede hoogtijdagen gehad in de Google zoekresultaten.

Maar die hoogtijdagen vielen wel samen met de periode waarin er publiekelijk geklaagd werd dat seo specialisten en bloggers de zoekresultaten van Google vervuilden. De dagen waarin mensen riepen dat ze “reddit” moesten toevoegen aan een zoekopdracht om ervaringen van echte mensen te vinden, in plaats van speciaal voor Google geoptimaliseerde content.

Een truc die overigens ook niet meer werkt, want diezelfde seo specialisten hebben ontdekt dat er nu geld te verdienen valt door Reddit vol te spammen. En als je al echte ervaringen vind, dan zijn veel van de huidige Reddit zoekresultaten oud en daardoor achterhaald of worden ze ingezet als “helpful” voor onderwerpen waar je toch liever een echte dokter of jurist om advies vraagt.

Ook andere mensen die ik volg in de wereld van SEO hebben nog steeds geen concrete voorbeelden gevonden van websites die hersteld zijn van een harde klap in de September 2023 HCU. Dus is het mogelijk om te herstellen? Ja ongetwijfeld, maar het is niet eenvoudig en niets doen maakt het sowieso niet beter.

Meer expert inzichten over deze cycle van Google updates geeft Lily Ray in deze video:

The Cycles of Google
Scroll naar boven