Het einde van klassieke “click & GTFO” affiliate websites

Het einde van klassieke affiliate websites

Met de aankondiging van de nieuwe Google updates, inclusief de aangescherpte spam richtlijnen en de aanpassingen in de quality raters guidelines is het zover. Het einde van klassieke affiliate websites is nabij.

Met een klassieke affiliate website heb ik het dan over een website op basis van “click & GTFO” waarbij het enige doel is om een bezoeker zo snel mogelijk op een affiliate link te laten klikken en van je website te laten vertrekken.

Zolang die cookie geplaatst is maakt het allemaal niet meer uit, dat is de gedachte achter “click & GTFO”.

De content op deze websites is vaak een samenvatting van wat er elders op internet al te vinden is, bij verkopers en de fabrikant van een product bijvoorbeeld. En vooral geschreven op basis van keyword research met als doel om voor zoveel mogelijk bezoekers, en dus clicks te zorgen.

Wat zegt Google over klassieke affiliate websites?

In de community van online geld verdienen wordt al langer geroepen dat Google een hekel heeft aan blogs, niche sites, of affiliate sites. Iets wat met de aankondiging van de March 2024 core algoritm update weer eens extra dramatisch aangestipt wordt.

En voor een deel is het waar, Google roept al jaren dat het een hekel heeft aan websites die in de zoekresultaten niets toevoegen aan de bestaande websites die getoond worden. Mede daarom is het in de afgelopen jaren steeds ingewikkelder, en vooral minder voorspelbaar, geworden om een nieuwe website of en artikel te laten ranken in Google.

Ook de introductie van de Google Helpful Content Updates, die met de maart 2024 Google update opgenomen is in het core algoritm, was een teken aan de wand. Een manier voor Google om de kwaliteit van de zoekresultaten te verhogen en weg te komen van klassieke affiliate websites.

In de laatste versie van de quality raters guidelines staat de volgende zin op pagina 10:

“The purpose of the page is the reason why the page was created. Some pages are created merely to make money with little or no effort to help people.”

Google Quality Raters Guidelines

Een duidelijk statement dus over de “click & GTFO” affiliate website waarbij het alleen gaat om zo snel mogelijk de bezoeker via de affiliate link te laten vertrekken. Al geldt dit ook voor websites die een complete overload aan advertenties tonen in vergelijking met de content.

Het proces, en enige doel, van een “click & GTFO” affiliate site.

De complete guidelines kun je hier lezen, het is geen goed spannend boek maar als je het inhoudelijk serieus neemt dan biedt het waardevolle inzichten in wat Google ziet als hoge kwaliteit content.

Maar dit is verre van het eerste statement dat Google in documentatie maakt over dit soort websites. In de Helpful Content guidelines vind je onder andere de volgende opmerkingen:

  • Is the content primarily made to attract visits from search engines?
  • Are you mainly summarizing what others have to say without adding much value?
  • Did you decide to enter some niche topic area without any real expertise, but instead mainly because you thought you’d get search traffic?

Als je kijkt naar het verschil tussen een affiliate site en een affiliate business dan zijn het de klassieke affiliate sites die voldoen aan al deze statements van Google, en dat is geen goed nieuws.

Update 16-04-2024:

De vraag die bovenstaande oproept is hoe Google kan zien dat jouw content gemaakt is om zoveel mogelijk geld op te brengen? Het algoritme is tenslotte niets anders dan een computer en is niet in staat om de content te lezen en volledig te begrijpen.

Wat een computer wel snapt zijn cijfers, en Google is ook goed met keywords. Als je die twee met elkaar combineert dan krijg je al snel een lijst met “money keywords” waar veel affiliate artikelen voor geschreven worden, samen met cijfers zoals time-on-page en het aantal pagina’s dat er binnen een sessie bezocht is.

Dat Google ook eigenaar is van Chrome, Android en dat veel websites Google Analytics draaien helpt voor het bedrijf enorm om al deze data te verzamelen. Of dit eerlijk is, dat is een discussie voor een ander moment.

Uiteindelijk is het dus een relatief eenvoudige optelsom. Als jouw website vooral artikelen bevat die gericht zijn op “money keywords” en dit in de engagement cijfers ook laat zien. Dan is de kans groot dat jouw website alleen als doel heeft om geld op te leveren. Als er in jouw niche andere websites zijn die betere engagement cijfers hebben en ook een breder pallet aan content, dan weegt dit extra zwaar tijdens een volgende Google update.

Is dit het einde van online geld verdienen met affiliate marketing?

Zoals ik eerder al zei wordt dit standpunt van Google door sommigen aangehaald als het definitieve einde van affilite sites, blogs, niche sites etc. Persoonlijk vermoed ik vooral dat er een “guru motief” achter zit, om straks als de update afgerond is een fijne dure cursus te promoten die je website redt van de wraak van Google…

Als de maart 2024 Google update uitpakt zoals Google in alle documentatie schrijft dan betekent dit wel langzaam het einde van affiliate websites die alleen gemaakt worden om de bankrekening van de maker te vullen.

Dat zijn affiliate sites van iemand die zich zo weinig mogelijk verdiept heeft in de niche, die de producten niet kent, die vooral content schrijft op basis van wat tools als SEMrush, Ahrefs of Lowfruits als goede keywords produceren.

Affiliate sites die gaan om het genereren van zoveel mogelijk traffic en clicks op affiliate links, maar die in de complete customer journey eigenlijk iets toevoegen voor de consument en bezoeker van de website.

Voorbeelden zijn:

  • Kortingscode websites.
  • Review websites op basis van online al beschikbare informatie.
  • Websites met lijstjes producten zonder eigen unieke toegevoegde informatie.

Als je een affiliate website hebt op basis van deze beschrijving, dan zou ik mij zorgen maken over de toekomst. Als je nog niet geraakt wordt door deze Google update dan is de kans erg groot dat je met een toekomstige update alsnog in de problemen komt.

In dit artikel over het verschil tussen een affiliate site of affiliate business ga ik dieper in op de toekomstige gevolgen voor het standaard, klassieke, affiliate website model. Wat overigens ook geldt voor websites die gebruikmaken van ads als verdienmodel.

Kies je ervoor om een affiliate business te bouwen, waarbij de toegevoegde waarde voor de customer journey de basis is voor de content die je maakt (en niet keyword research), en waarbij je aantoonbare ervaring hebt met de producten en het onderwerp waar je over schrijft.

Dan is er minder aan de hand, zoals je ook kunt zien in deze case study van websites die de september 2023 helpful content update overleefd hebben.

De websites in deze case study van Authority Hacker bieden niet alleen een goede gebruikerservaring en bovengemiddeld bewijs voor ervaring met de producten en niche, E-E-A-T signalen, maar zijn er vooral ook op gericht om je op de website te houden.

7 Sites Beating Google

Zonder directe inzage in de data is het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar Similarweb geeft voor deze groep websites een gemiddelde “average visit duration” van 2 minuten. Dat betekent toch dat veel mensen blijven lezen in plaats van direct terugklikken naar Google, of de website verlaten via een affiliate link.

En zolang Google nog niet volledig snapt waar een artikel over gaat, zijn gebruikerssignalen de manier waarop het algoritme de kwaliteit van content en een website gebaseerd worden. Bezoekers die dus langer op jouw website rondhangen, meerdere pagina’s bezoeken en pas later je website verlaten zijn dus een duidelijk signaal.

Nog los van de extra kansen die dit geeft om jouw eigen e-maillijst op te bouwen en zo je website minder afhankelijk te maken van organisch zoekverkeer vanuit Google en andere zoekmachines.

Conclusie

Samenvattend is het dus te kort door de bocht om te zeggen dat Google een hekel heeft aan affiliate websites of blogs en dat dit het einde betekent van online geld verdienen. Het is lekker populistisch en dramatisch om dit te blijven herhalen, maar ook met deze nieuwe guidelines en updates zijn er ruim voldoende mogelijkheden.

Het einde van de klassieke affiliate website waarbij al bestaande informatie herhaalt wordt met zoveel mogelijk affiliate links met als enige doel om geld op te leveren voor de maker van de website, dat is wel nabij.

Daarmee ontstaat er ruimte voor iedereen die eens serieuze business wil bouwen en waarde wil toevoegen aan de customer journey op basis van eigen ervaringen en kennis met de best mogelijke content die nog niet overal te vinden is.

Wil je na het lezen van dit artikel beginnen met affiliate marketing, bekijk dan deze gratis affiliate marketing cursus en bouw niet alleen jouw eigen online business, maar maak van jouw leven ook elke dag zaterdag!

Scroll naar boven